svar på frisörfrågestunden.

HÄR KOMMER SVAREN!

angelica

hejhej, jag undrar varför mitt hår växer så sakta? och hur man kan få det att växa fortare och så?
puss.

svar:
hej angelica. allas hår växer ungefär 1-1,5 cm i månaden och ibland kan det kännas som att det inte alls växer fast det gör det. håret har en viss växtfas och efter det faller hårstrået av från huvudet, såklart inte alla på samma gång;) om det nu skulle vara så att ditt hår verkligen växer väldigt väldigt sakta kan man behandla det med värmebehandlingar och liknande för att stimulera hårrötterna och "putta på" växtprocessen men det är nog bara så att ditt hår kanske bara växer ungeäfr 9 mm i månaden och då märks det ju inte så mycket.

maja:
jag undrar varför håret på armar och ben inte växer lika långt som håret på huvudet?... :)
jag kanske är lite dum men man måste fråga ju xD

svar:
håret är indelat i tre olika grupper kan man säga. långhår, ullhår och borsthår. ullhår och borsthår växer bara 1cm och är som du säger håret överallt förutom på huvudet, långhår växer 1-1,5 cm i månaden i olika växtfaser och också en vilofas. kan också vara kul att veta att pubishår och håret i ansiktet dvs. ögonbryn, mustasch och skägg är av samma hårtyp, borsthår, kan vara kul att veta. ullhår är det du har på armar och ben :)

emma:
ja, en liten fråga kan jag väl slänga ut till dig. Om man har lite självlockigt hår.. kan man "klippa fram" lockarna då? Jag har ganska tjockt hår, så det tynger ju ner (antar jag), men jag tänkte om det är möjligt??

svar:
det vanligaste är ju att självlockigt hår blir lockigare om man klipper det kortare. man behöver ju inte klippa av hela håret utan man kan jobba med uppklippt hår för att få upp så mycket lockar som möjligt. föna håret med tratt så får du upp ännu mera lockar:)

sabina:
Vad kul :) fin blogg föresten!
Min fråga:
Just nu har jag blont hår men jag vill ha en naturlig blond hårfärg med flera olika blonda ljusa/mörka nyanser liksom..hur tror du att jag ska gå tillväga för att få bästa resultat? färga det mörkare först å sen göra massa slingor? eller...
Kram!

svar:
det enklaste är ju att lägga i massor med folieslingor. tänk dig att man lägger i 2 olika blonda/ljusbruna nyanser och sparar varannan din egna färg. visst kan man färga det brunt men det sliter mycket mer på håret. det beror också helt på om du vill ha ditt hår "ljusbrunt med blonda slingor" eller "blont med ljusbruna slingor". det beror alltså helt på vilken nyans du vill ska vara den dominerande färgen:) hoppas du blev något klokare av de där^^

issa:
Har du någon egen frisör-salong eller planerar du öppna en? =)

svar:
jag har ingen salong nu eftersom jag går sista året och så men planerar att öppna en egen faktiskt. har lite småidéer som bara ligger och väntar. en dröm ska gå i uppfyllelse, sen planerar jag att bli frisörlärare, det som händer där emellan får vi se:)

louise butler:
hej , jag har en fråga =D
jag färgade håret rött och har haft det ett tag , men sist jag färgade om håret färgade jag det brunt ! redigt mörk brunt. Men det röda syns igenom ? varför ? varför försvinner inte det röda ? hmm . ska färga om det igen . .
ha de bra !

svar:
det röda syns igenom för att den bruna du färgade över förmodligen inte innehöll några gröna pigment. låter kanske konstigt men man ska tänka komplementsfärger. komplementsfärgen till röd är grön och om du har rött hår och ska färga brunt ska du använda en brun färg med mycket gröna pigment i dvs tonen "matt". färgen blir då en vanlig brun färg. när man har blont hår använder man ju till exempel sivlerschampo som innehåller violetta pigment eftersom dess komplementfärg är gul och därmed "bryter ut" de gula pigmenten, förstår du? :)

elisa:
jag har färgat hela håret svart och vill ha en röd slinga så jag köpte en röd färg men det funkade inte. vad gör jag för fel?

svar:
felet är att man aldrig kan aldrig färga ett redan färgat hår ljusare. om det hade varit ditt naturliga hår hade det gått alldeles lagom men när man har färgat ett hår behövs blondering för att förbränna bort dessa pigment och sedan kan man lägga på valfri färg efter de :)

caroline m:
mitt hår är jätteslitet och jag har inte så stor koll på inpackningar, har du något tips?

svar:
det finns ganska många bra inpackningar men någon jag verkligen kan rekommendera är l'oreals absolute repair inpackning. jag brukar torka håret handukstorrt och sedan ha i inpackningen i 10 min, ibland sover jag med den. den har verkligen räddad mitt hår igenom svart-till-vitt-processen:)inpackningen kostar ca 200 kronor hos frisören och köp gärna schampot som hör till, det kostar ungefär 150:- det är verkligen värt det!

Kommentarer
Postat av: Josefin

varför svarar du inte på våra frågor?:(

2008-09-19 @ 22:00:37
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Josefin

sv: daniella hälsar BAJS

2008-09-19 @ 22:18:19
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

ordet är ditt

vad heter du?
latmask?

e-postadress: (publiceras ej)

url/blogg:

kommentar:

Trackback
RSS 2.0