ambition och intelligens.

jag har bollat en fundering med min gode vän jessica men vi har inte riktigt klarat upp det. vem anses som smart? vad innebär det att vara smart? är det att kunna rabbla årtal eller historiska händelser, att räkna ut ekvationer och förstå svårar ord eller är det att till exempel förstå en människas önskemål och klippa en frisyr därefter. garanterat så svarar sminst 80% det förstnämnda men tänk efter lite. för att dra lite personliga paralleller så kan jag jättemycket om håret och allt som har med frisöryrket att göra, men sen kanske jag inte vet exakt vilket årtal martin luther king blev skjuten men hey? jag vet ju att han blev skjuten.

många drar slutsatsen om att kreativa människor är osmarta? tänk igen, de kreativa personerna som kanske väljer en specifik inriktning på gymnasiet vet vad de vill göra i framtiden, de har ambitioner, är inte det smart? är det istället puntat eftersom dessa inriktningarna inte skjuter så högt i längden? till exempel så tjänar inte frisörer så bra, men vad spelar det för roll när det är något man älskar? de som bara pluggar in massa ämnen i osäkerhet om vad de ska göra i framtiden, är de smarta bara för att de vet dessa historiska händelser och matematiska uträkningar?

jag anser inte att dessa människor är osmarta, absolut inte, jag har själv varit en sådan person som ansett mig själv vara osmart och inte har orken att sitta i en skolbänk och plugga plugga plugga. måste jag vara osmart för att göra det jag vill göra? jag har ändå ett humm om historiska händelser och matematiska uträkningar, jag vet vilka årtal andra värlskriget var och vem som startade det hela och så vidare. jag har ett humm om hur sveriges politik fungerar och vem sveriges regeringschef är. jag har ett hum om det engelskaspråket och grundläggande matematik, men jag, jag är ta mig fan en jävel på det jag vill göra i framtiden, är du?

en fundering... P U S S '


Kommentarer

ordet är ditt

vad heter du?
latmask?

e-postadress: (publiceras ej)

url/blogg:

kommentar:

Trackback
RSS 2.0